maanantai 17. marraskuuta 2014

Hollanti

Heissan,

olen hieman jäljessä, koska Hollannissa olin viime viikonloppuna ja nyt tekisi jo mieli kirjoittaa tästä viikonlopusta. No, pysytään jokseenkin kronologisessa järjestyksessä...

Päätin sitten ihan extmpore pari pv ennen viikonloppua lähteä Hollantiin Groningeniin moikkaamaan siellä vaihdossa olevaa kaveria, koska sinä viikonloppuna moni lähti Göttingenistä Berliiniin juhlistamaan muurin kaatumisen 25-vuotispäivää ja osa oli ekskursiolla Strassbourgissa. Itse en halunnut Berliiniin, koska haluan säästää nyt vähän rahaa, mutta en halunnut jäädä yksikseni Göttingeniinkään. Mehän päästään rajalle asti (Leer) ilmaiseksi junalla ja Leeristä minua ja hollantilaista ystävääni (joka sattui menemään samaan kaupunkiin kuin minä) tultiin hakemaan autolla Hollantiin, joten menomatka oli täysin ilmainen ja sain jopa kyydin kotiovelle. Kuulostaa kovin kivuttomalta ja helpolta, MUTTA... Meidän piti vaihtaa junaa Hannoverissa, jossa yhtäkkiä kaverini huomasi unohtaneensa reppunsa junaan. Hän juoksi nopeasti takaisin raiteelle, mutta juna oli jo lähtenyt (ja kaiken lisäksi se oli väärä raidekin). No, päätettiin sitten mennä infopisteelle ja kysyä, että mitäs nyt. No, jono infopisteelle oli todella pitkä, koska nopeammat ICE-junat lakkoilivat TAAS (viimeksi lakkoili, kun olin Bulgariassa muutama viikko sitten!). Sieltä meidät neuvottiin toiseen paikkaan, josta taas seuraavaan. Kolmannessa paikassa meille sanottiin, että no can do, koska he eivät Deutsche Bahnilla vastaan näistä ilmaisista junista. Saatiin kuitenkin numero, johon soittaa. Sieltä meille sanottiin, että juna on niin täynnä (muiden junien lakkoillessa), että he odottavat junan saapuvan päätepysäkille, jossa se tyhjenee ja sitten olisi mahdollista tarkistaa josko reppu olisi vielä siellä. Hieman skeptsisiä oltiin, koska esim eräältä vaihtari-kaveriltani pöllittiin hänen nukkuessaan repusta, joka oli lattialla hänen jalkojensa välissä, kaikki kamerat, rahat yms.
No ei siinä muu auttanut kuin odottaa, onneksi juna olisi aikataulujen mukaan jo tunnin päästä perillä. Lopulta tuli soitto, että reppu on löytynyt. Normaalisti se olisi pitänyt käydä itse sieltä hakemassa, mutta koska meidän matka jatkuisi seuraavalla junalla rajalle, päätti tämä ystävällinen työntekijä ottaa repun työpäivänsä päätteeksi mukaansa, ajaa juna-asemalle ja heittää repun ohiajavaan junaan henkilökunnalle. Meidän tuli siis vain odottaa Hannoverissa tätä junaa. Jotta asiat ei olisi olleet liian helppoja, oli meillä aikaa vain 3 minuuttia Hannoveriin tulevan junan ja Hannoverista lähtevän junan välissä. Saksassahan tunnetusti junat on AINA myöhässä ja varsinkin nyt, kun oli lakkoja ja kulkevat junat oli täpö täynnä. Saatiin kuitenkin reppu ja juostiin seuraavaan junaan – onneksi ehdittiin, koska seuraava juna olisi tullut 2 tunnin päästä.... Loppumatka sujuikin ongelmitta ja oli ihana nähdä kaveria, jota en ollut kuukausiin nähnyt! Ruotsin puhuminen oli kyllä vähän hassua ja luonnotonta :D
Meillä oli seuraavana aamuna tosi aikainen herätys, koska suuntana oli muutamien muiden vaihtareiden kanssa turistikierros Rotterdamiin, jonne saatiin junaliput (meno-paluu 7 €!). Rotterdam on monen hollantilaisen mielestä tosi ruma, koska se on muista kaupungeista poiketen todella moderni (MM II:ssa lähes maantasalle pommitettu). Itse yllättäen tykkäsin sen kiiltävistä pinnoista, toinen toistaan kummallisemmista rakennuksista ja tietenkin MERESTÄ! Ihan satamassa asti ei tosin valitettavasti käyty (osa porukasta oli ihan puhki kaupungilla käpsimisen jälkeen, mikä oli mielestäni vähän harmillista, mutta lopulta ei olisi kyllä ollut aikaakaan isommalle kierokselle).
Annetaan kuvien kertoa ennemmän!

Todistettavasti kävin Hollannissa :)

Asuintalo, jonka keskellä katetut markkinat!

....sisäpuolelta

Ja kaikki kiiltää :)

Eurooppa-torni

Haha, näitä löytyi kasoittain markkinoilta!

Ja se meri...!

Päätettin lähteä viiden maissa takaisin, koska illaksi oli Groningenissa ohjelmaa ja matka kestäisi 2h 40 min. Tai no, niinhä me luultiin, MUTTA... Ensinnäkin juna oli hirveästi myöhässä, sitten saavuattuaan se ei yhtäkkiä mennytkään perille asti, vaan piti jäädä jossain pois ja vaihtaa junaa jossain, josta pitäisi mennä jonnekin, josta takaisin jonnekin ja sieltä Groningeniin. Oltiin ihan kujalla, koska ei tiedetty mitä siellä tapahtui ja tuhansia ihmisiä poikkoili sinne tänne ja junat oli ihan täynnä, yhdellä sanalla: KAOOTTISTA! Oltiin ihan vihaisia eikä kukaan tiennyt mistään mitään, siinä vaiheessa muistin taas, että miksen ikinä kulje junalla, vaan valitsen AINA bussin, jos siihen on mahdollisuus. Siinä hässäkässä mieleeni juolahti lause, jonka hollantilainen kaverini sanoi minulle matkalla Hollantiin: ”isoin ongelma hollantilaisilla junilla on niiden eteen hyppäävät ihmiset...” En kuitenkaan siinä vaiheessa halunnut uskoa sitä todeksi, mutta seuraava aamuna kuultiin jonkun (taas) tehneen itsemurhan junan eteen hyppäämällä ja siksi meidänkin matkamme kesti n. 6 tutia...
Illalla ei tätä kuitenkaan tiedetty, vaan lähdettii lopulta ulos Groningenin yöelämään isolla vaihtariporkalla. Groningenissa on muuten tosi paljon skandeja vaihdossa, niin sain puhua ruotsia lähes koko illan :)
Baarit oli ihan hauskoja ja suht pieniä ja ilmaisia, joten ihmiset, lähinnä kaupunkia asuvat opiskelijat, harrastavat paljon bar hoppingia. Suomessa meillä ei ole varaa tähän, kun sisäänpääsy on sen 10 €/baari :D Kaiken lisäksi baareissa ei ollut maksullista narikkaa eikä sisällä tuoleja/penkkejä, joten jos ei halunnut näyttää tyhmältä ja jäykältä, oli kaikkien pakko tanssia, kosk baari oli yksi iso tanssilattia! Tykkäsin kyllä, koska musiikki oli sen verran hiljainen, että oikeasti kuulikin, mitä toinen sanoi ja tunnelma oli tosi rento, vaikka kaikki baarit oli ihan täynnä.
Kotiin käpsittiin sitten red light districtin läpi, koska pitihän mun se nähdä :D Fun fact: ne alueet on Hollannin turvallisimpia katuja, koska näiden tyttöjen pomot on niistä tosi suojelevaisia, niin hämärille kourijoille yms epämääräisille hiippareille käy huonosti, jos ne sinne eksyy ja kai ne myös sen tietävät :D

Nojaa seuraavana päivänä sitten kaupunkikierros Groningenissa, joka on opiskelijakaupunki niin kuin Göttingenkin, tosin puolet isompi. Groningenin arkkitehtuuri on tosi perinteinen: matalia, söpöjä tiilitaloja joka puolella. Itse en tosin tästä niin tykkää, koska katujen yeisilme on jotenkin todella pimeä, kun ympärillä on vain ruskeahkoja tiilitaloja tiuhoissa riveissä. Toki sielläkin oli uusia ja todella moderneja taloja, mutta kauempana keskustasta. Ikkunat on muuten tosi isoja siellä (hieman uudemmissa taloissa, tosin nekin niitä tiilitaloja) ja hollantilaiset kuulemma sanovat, että saksalaisilla on jotain salattavaa, koska saksalaisten ikkunat on niin pieniä (sellaisia, joihin me ollaan muualla maailmassa tottuneet :D).
Kauppoihin ei valitettavasti päästy, koska hollannissakin on kaikki kiinni sunnuntaisin (tosin Saksasta poiketen ruokakaupat saa olla auki!)
Maanantaina matkasin sitten taas samaa matkaa kotiin Göttingeniin hollantilaisen kaverini kanssa ja 7h matka meni tosi nopeasti! Hollanti oli kyllä kiva maa, vaikken paikallisiin sielä tutustunutkaan ja vaikka vähä traagisen junamatkan jouduinkin kokemaan. Arkkitehtuuri on kovin erilaista muuhun eurooppaan nähden ja opiskeilja-asuntolat ISOJA! 15 ihmistä jakaa yhden keittiön ja 2 kylppäriä (jossa tosin useampi suihku ja wc), lattioissa on kokolattiamatot ja huoneet isoja, mutta todella kolkkoja, hinnatkin puolet kalliimpia kuin esim Göttingenissä. Kiva pidennetty viikonloppu siis takana ja uusi maa vierailtujen maiden listaan :)
Groningen olikin sitten paljon perinteisempi